پزشکیان «سند ملی توسعه صنایع دستی کشور» را ابلاغ کرد
رئیس جمهور سند ملی توسعه صنایع دستی کشور مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری تسنیم، مسعود پزشکیان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «سند ملی توسعه صنایع دستی کشور» که در جلسه 903 مورخ 1403/06/06 شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.«سند ملی توسعه صنایع دستی کشور» که در جلسه 903مورخ1403/06/06 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد:وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیوزارت کشوروزرات صنعت، معدن و تجارتوزارت امور اقتصادی و داراییوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیوزارت امور خارجهوزارت علوم، تحقیقات و فناوریوزارت آموزش و پرورشوزارت راه و شهرسازیوزارت جهاد کشاورزیوزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیوزارت دادگستریوزارت ورزش و جوانانسازمان اداری و استخدامی کشورسازمان برنامه و بودجه کشورسازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانمعاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوریمعاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوریسازمان تبلیغات اسلامیسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیسازمان بهزیستی کشورسازمان ملی استاندارد ایرانمرکز ملی فضای مجازیمجمع هنرمندان صنایع دستی کشوراتاق اصناف ایراناتاق بازرگانی ایراناتاق تعاون ایرانکمیته امداد امام خمینی(ره)دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی«سند ملی توسعه صنایع دستی کشور» که در جلسه 903 مورخ 06/06/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه 491 و 495 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:مقدمهصنایع دستی ایران، مجموعهای از صنایع هنری و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت خلاقیت، ذوق و زیباییشناسی در هر واحد آن، با بهرهگیری از مواد اولیه قابل دسترس؛ تولید میشود. فرآیند ساخت، پرداخت و تولید این هنر- صنعتهای مبتنی بر حکمت، معنویت و عرفان، به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار خاص انجام میگیرد[1]. محصولات صنایع دستی، اشیائی کاربردی- تزئینی هستند که از مواد اولیه در دسترس با قابلیت تولید گسترده و قابل عرضه در بازار تولید میشوند.ایران؛ در میان کشورهای جهان؛ رتبه نخست را به لحاظ شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی دارا است. با این جایگاه، ظرفیت لازم برای کسب رتبه اول در صادرات صنایع دستی به خوبی برای کشور فراهم است. ضمناً؛ تحولات فناورانه، حقیقتی گریزناپذیر است که بر عموم حوزهها و صنایع، از جمله صنایعدستی اثرگذار خواهد بود. طراحی نظام سیاستی و راهبردهایی متناسب با این تحولات فناورانه به ویژه در فناوریهای هوش مصنوعی، زنجیره بلوک، متاورس و اینترنت اشیاء از بایستههای این سند است.صنایع دستی ایران، علیرغم برخورداری از ویژگیهای منحصر به فرد از جمله آثار معنوی و روحانی، تقویت هویت اسلامی ایرانی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ایجاد قدرت نرم، ارتقاء امنیت فرهنگی- اجتماعی و اشتغالآفرینی خانوادهمحور؛ از مسائل و مشکلات بسیاری رنج میبرند و هنوز در متن ادبیات پیشرفت و آبادانی کشور قرار نگرفتهاند.سند حاضر، به منظور سیاستگذاری صحیح برای رونق سرمایهگذاری جدی در صنایع دستی و هموارسازی ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی در بازارهای جهانی و در امتداد اقدام ملی 15 راهبرد کلان 9 سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، بند 13 ماده 4 سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 17 سیاستهای کلی ابلاغی برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران و با هدف اجراییسازی آنها؛ تهیه و تدوین شد.بخش اول: مبانی، ارزشها و اصولصنایع دستی ایرانی – اسلامی، ابزار حفظ و بازنمایی فرهنگ بومی و اصالت فرهنگیصنایع دستی ایرانی – اسلامی برخاسته از بینش و حکمت ایرانی اسلامیصنایع دستی ایرانی – اسلامی ، مؤثر در توانمندسازی زنان، تحکیم خانواده، بهبود معیشت خانوار و پیوند نسلیصنایع دستی ایرانی – اسلامی، هویتبخش، عزتآفرین و مؤثر در رفع محرومیتهاصنایع دستی ایرانی – اسلامی، ابزار ثروتآفرینی و توسعه اقتصاد هویتبنیادصنایع دستی ایرانی – اسلامی، ابزار سلیقهسازی و پاسخگویی به ذائقه مصرفکنندهصنایع دستی ایرانی – اسلامی، مستلزم رونق با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای مردم و بخش خصوصیصنایع دستی ایران – اسلامی، ظرفیت کمنظیر برونگرایی، صادرات فرهنگی و ویژندسازی هویت ملیبخش دوم : اهدافهدف اصلی2-1- حفظ، احیا، ارتقاء و روزآمدسازی ارزشهای معنوی و مادی صنایع دستی در تراز سبک زندگی اصیل اسلامی – ایرانیاهداف فرعی2-1-1- افزایش سهم صنایع دستی اصیل ایرانی – اسلامی از تولید ناخالص ملی2-1-2- توسعه بازارهای هدف صنایع دستی اصیل ایرانی – اسلامی در سطوح ملی و بینالمللی2-1-3- گسترش مخاطبان و افزایش شاغلان و فعالان صنایع دستی اصیل ایرانی – اسلامی2-1-4- افزایش سرمایهگذاری در راستای ارتقاء زنجیره ارزش صنایع دستی اصیل ایرانی – اسلامی2-1-5- توجه به فناوریهای نوین بر پایه میراث فرهنگی و تولید محصول اصیل و نوآورانه2-1-6- حمایت از هنرمند، توانمندسازی صنعتگر و تشویق بازرگانان حوزه صنایع دستی اصیل ایرانی – اسلامی2-1-7- راهبری و اثرگذاری بر مکاتب هنری صنایع دستی جهانی2-1-8- نشانسازی صنایع دستی ایران در سطح جهانی به عنوان نماد سنتی و فرهنگی ایران2-1-9- حفظ و تقویت سرمایه نمادین صنایع دستی در حوزههای تمدنی2-1-10- شناسایی و حمایت از راهاندازی و احیاء صنایع دستی در معرض فراموشیبخش سوم: مسائل3-1- عدم یکپارچگی فرابخشی در موضوع صنایع دستی و ضعف هماهنگی میانبخشی دستگاهها و نهادهای دولتی و غیردولتی و ضعف هماهنگی درونبخشی به ویژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی3-2- فقدان ادبیات و نظریات پشتیبان حکمرانی در صنایع دستی و فعال نبودن مراکز پژوهشی و اندیشکدهای در این عرصه3-3- ضعف در طراحی و بهروزرسانی محصولات با توجه به تغییر سبک زندگی و سلیقه بازار مصرف با تأکید بر حفظ اصالت و پیام هویتی3-4- فقدان زیرساختهای حکمی- فلسفی بر مبنای دالهای نمادین و نقوش برخاسته از بینش ایرانی – اسلامی3-5- ضعف نظام جامع آموزشی و سیاستگذاری آموزشی تولید دانش و آموزش مهارتهای مرتبط با صنایع دستی3-6- فقدان شرکتهای بزرگ در زنجیره ارزش صنایع دستی3-7- فقدان نظام ارزیابی کیفی و ارزشگذاری کمی صنایع دستی3-8- فقدان نظام حقوقی متناسب با ظرفیتهای صنایع دستی به ویژه در زمینه صادرات3-9- فقدان نظام حمایتی و توانمندسازی از جمله کمتوجهی به منزلت اجتماعی چهرههای برتر و پیشکسوتان صنایعدستی و فقدان نظامهای تکریم منطقی و پایدار3-10- حضور کمرنگ در عرصههای بینالمللی و ضعف ارتباط با مجامع جهانی فعال در این حوزه3-11- فقدان نظام آماری، رصد و آمایش منسجم تنوع صنایع دستی در کشور در جهت تقویت و توسعه آنها3-12- ضعف بهرهوری در تولید، کیفیت تولید و دسترسی به مواد اولیه3-13- فقدان رویکرد اقتصادی به ظرفیتهای صنایع دستی و ضعف ویژندسازی وتبلیغات3-14- خلأ اطلس حاصل از آمایش سرزمینی ظرفیتهای تولید کمی صنایع دستی بومی3-15- سهم ناچیز صنایع دستی در سبد مصرف خانوار ایرانی (03/0 درصد از میانگین هزینهکرد هر خانوار در سال 1401)3-16- بالا بودن قیمت محصولات صنایع دستی در رقابت با تولیدات خارجی و وجود محصولات تقلیدی و تقلبی با قیمتهای ناچیزبخش چهارم: سیاستهای کلان1-4- ارتقاء جایگاه صنایع دستی در نظام سیاسی و اداری کشور2-4- بهرهبرداری از ظرفیتهای گردشگری و میراث فرهنگی3-4- ترویج فرهنگ مصرف صنایع دستی4-4- توسعه صنایع دستی رقابتپذیر5-4- روزآمدسازی و اتصال به دانش و فناوریهای نوین6-4- افزایش تولید داده، دانش و مهارت در صنایع دستی7-4- مقرراتگذاری با رویکرد حمایتی و مقرراتزدایی به ویژه با رویکرد تسهیل صادرات8-4- جذب سرمایه در صنایع دستی9-4- مردمیسازی و جلب مشارکت مردمی10-4- تقویت شرکتها و نمانامهای فعال در حوزه صنایع دستی و حمایت از شکلگیری شرکتهای بزرگ سهامی در چرخه تولید و زنجیره ارزش11-4- حضور فعال در رویدادها و مجامع جهانی مرتبط با صنایع دستی12-4- مستندسازی و ثبت ظرفیتهای ملموس و غیرملموس دانش بومی صنایع دستیبخش پنجم: اقدامات1-5- ارتقاء جایگاه صنایع دستی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی2-5- توجه ویژه به صنایع دستی در سیاستها و فعالیتهای گردشگری و میراث فرهنگی3-5- ذائقهسازی و تحریک تقاضا4-5- کمک به تکمیل و ارتقاء زنجیره ارزش صنایع دستی5-5- حمایت از تولید داده و اطلاعات در مورد صنایع دستی6-5- بهرهگیری از فناوریهای نوین، هوشمند و مجازی در توسعه و پیشرفت صنایع دستی7-5- حمایت از توسعه و ترویج صنایع دستی در نظام آموزشی رسمی و غیررسمی8-5- تسهیل صادرات صنایع دستی و تنقیح قوانین با هدف تشویق بازرگانی9-5- بازنگری در نظام مجوزدهی صنایع دستی10-5- حمایت از تشکیل سکوهای سرمایهگذاری جمعی در حوزه صنایع دستی و استفاده از ظرفیت سکوهای موجود11-5- حمایت از تشکیل شرکتهای تخصصی مدیریت توسعه تجارت صنایع دستی12-5- تقویت تشکلها و نهادهای مردمی در عرصه تولید و سرمایهگذاری13-5- حمایت از شکلگیری، حفظ و پایداری نمانامهای صنایع دستی14-5- توانمندسازی و حمایت از فعالان صنایع دستی برای شرکت در رویدادهای ملی و بینالمللی15-5- حمایت از بازاریابی تخصصی در سطوح داخلی و بینالمللی16-5- حمایت از شکلگیری بازارهای مشترک صنایعدستی طبق پیمانهای بینالمللی17-5- ثبت تاریخ شفاهی مهارتهای بومی با تأکید بر پیوند هنر ایرانی با عرفان، فلسفه و اخلاقبخش ششم: برنامههای اجرایی1-6- یکپارچهسازی مقرراتگذاری نهادهای دولتی در زمینه صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق هیأت دولت2-6- نقشآفرینی در هیأت دولت و شوراها و کمیسیونهای مرتبط و تقویت همکاری با کمیسیونهای مجلس توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی3-6- استفاده از ظرفیت تأسیسات و مراکز گردشگری برای توسعه و ترویج صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی4-6- سوق دادن اقامتگاههای گردشگری به استفاده از طراحیهای داخلی مبتنی بر صنایعدستی از طریق تدوین آییننامه و بخشنامههای لازم5-6- برگزاری و مشارکت در رویدادهای گردشگری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی6-6- استفاده از ظرفیت میزهای گردشگری موضوعی و تخصصی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی7-6- تنظیم نظام بودجهای متوازن با سایر بخشها و ارتقاء ساختار معاونت صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی8-6- حمایت از تهیه و اجرای پیوست رسانهای برای اجراییسازی سند ملی توسعه صنایع دستی توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی9-6- تهیه پیوست تخصصی- عملیاتی جهت استفاده از ظرفیتهای ورزشی نظیر رویدادهای داخلی و جهانی برای معرفی و ترویج داخلی و جهانی صنایع دستی متنوع اصیل و بومی توسط وزارت ورزش و جوانان10-6- حمایت از توجه به صنایع دستی در خلق آثار هنری و تولید بازیهای رایانهای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی11-6- تهیه و تأمین هدایا و بهرهمندی چیدمان و ملزومات مورد مصرف و تزئینات داخلی دستگاههای دولتی مبتنی بر داشتههای صنایع دستی12-6- ارائه تسهیلات به مصرفکنندگان صنایعدستی، سازندگان و معماران که از تزئینات وابسته به معماری اصیل استفاده میکنند، توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی13-6- ارتباط با فعالان محیط زیست توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی14-6- حمایت از پژوهشهای مرتبط با بازاریابی، طراحی و ویژندسازی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی15-6- حمایت مالی و غیرمالی از طرحهای فناورانه در راستای کاهش قیمت تمامشده تولید و افزایش بهرهوری در صنایعدستی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری16-6- حمایت از ارائه خدمات بستهبندی محصول و تهیه ابزار و تجهیزات تولید توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی17-6- تقویت و توانمندسازی مراکز وزارت جهاد کشاورزی در مناطق روستایی و عشایری با هدف توسعه صنایع هنری سنتی18-6- توانمندسازی جامعه روستایی و عشایری به منظور ایفاء نقش سفیران و همیاران صنایع دستی توسط وزارت جهاد کشاورزی19-6- حمایت از تشکیل و فعالیت تعاونیهای تأمین نیاز صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی20-6- حمایت از تکمیل و بلوغ زیستبوم صنایع دستی با تأکید بر طراحی و ارائه نمونه اولیه محصول؛ متناسب با ویژگیهای منطقهای توسط ستاد فناوریهای نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری21-6- حمایت و تسهیل برگزاری جشنوارههای تجربهمحور و اعطاء جوایز ملی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی22-6- تدوین، تصویب و اجرای آییننامه ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی، هنرهای سنتی و میراثداران تمدنی و فرایند ارزشیابی و صدور گواهینامه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی23-6- حمایت از تشکیل دادگاهها و محاکم ویژه دعاوی مالکیت ادبی و هنری توسط وزارت دادگستری24-6- استفاده از ظرفیت صندوق اعتباری هنر (با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و صندوق توسعه صنایعدستی و فرش دستباف برای گسترش پوشش بیمهای و اختصاصی در صنایعدستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی25-6- اولویتدهی به تهیه کالاهای نفیس سرمایهای از صنایع دستی برای دستگاههای اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور26-6- حمایت از شکلگیری نهادهای تخصصی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی27-6- ایجاد شناسه تعرفههای ترجیحی برای صنایع دستی با سایر کشورها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و طراحی و استقرار نظام رمزگذاری و اعطای نشان صنایع دستی به محصولات اصیل28-6- حمایت از ایجاد سیستم اطلاعات بازار و تأسیس رصدخانه و اتاق وضعیت صنایع دستی و ایجاد و بهروزکردن خدمات اطلاعاتی بازار درباره دستیافتهها برای محصولات صنایع دستی، مواد اولیه و فناوریهای مناسب توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی29-6- تهیه بانک اطلاعات از نقوش، حرف و پیشکسوتان حوزههای مختلف هنرهای دینی و سنتی با همکاری فرهنگستان هنر توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی30-6- حمایت از ایدههای نو برپایه اصالت و دانش سنتی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی31-6- حمایت از توسعه بازارهای مجازی صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی32-6- حمایت از ایجاد سکوهای تجارت الکترونیک توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی33-6- بهبود تولید و ارتقاء خلاقیت و نوآوری در تولید صنایعدستی با استفاده از فناوریهای نوین (تولید صنایعدستی دیجیتال)، افزایش دقت و سرعت تولید، ایجاد طرحهای دقیق و نمونههای اولیه با استفاده از طراحیهای رایانهای، برش و حکاکی مواد با لیزر و… توسط وزارت صمت34-6- توجه به فناوریهای نوین به ویژه هوش مصنوعی و خلاقیت دانش بنیان در سرتاسر زنجیره ارزش صنعت به ویژه طراحی و عرضه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی35-6- ارتقاء آموزشهای ترکیبی و ارائه محصولات و منابع صنایعدستی به صنعتگران در سراسر جهان با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت گسترده و ایجاد فضاهای اشتراکی و برخط بهمنظور به اشتراک گذاشتن ایدهها و تجربیات توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش36-6- حمایت از تشکیل شرکتهای نوپدید و شتابدهندهها در کل زنجیره ارزش از طراحی تا فروش توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی37-6- تمهید مقدمات لازم برای محاسبه حساب ملی صنایعدستی با همکاری دستگاههای مربوطه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی38-6- حمایت از تشکیل جنبشهای ادبیات تخصصی و روایتگری و تأمین نیازهای آموزشی و پژوهشی با محوریت توسعه صنایع دستی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری39-6- حمایت از مطالعات تطبیقی و آینده پژوهانه، پایاننامههای دانشجویی و انتشار نشریات تخصصی در مورد صنایعدستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی40-6- تهیه و تبیین نظامنامه جامع آموزش صنایع دستی و بازنگری در رشتهها و سرفصلهای آموزش صنایع دستی در دانشگاهها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری41-6- تشکیل خوشههای دانشبنیان در دانشگاههای دارای رشته هنرهای دستی و صنایعدستی با همکاری دانشجویان، فارغالتحصیلان، اساتید، بانکها و صنایع توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری42-6- حمایت از آموزشهای مهارتی غیررسمی فنی و نرم در زمینه صنایعدستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفهای)43-6- همکاری با حوزههای علمیه و پایگاههای پژوهشی علوم انسانی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی44-6- شناسایی حرف و مشاغل مرتبط با صنایع دستی و اجرای چارچوب نظام صلاحیت حرفهای توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفهای)45-6- تدوین برنامههای ترویجی و عملیاتی توسط سفرا و رایزنان فرهنگی، بهمنظور بهبود عملکرد فعالان صنایعدستی در زمینه ویژندسازی و صادرات توسط وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی46-6- تسهیل روند افتتاح حساب خارجی در داخل کشور برای تولیدکنندگان صنایع دستی (دارای محصول با کیفیت) و علاقهمند به فروش مجازی کالا در سایتهای فروش خارجی47-6- حذف ممنوعیت صادرات برخی از صنایع دستی دارای بازار بزرگ اقتصادی در سطح منطقه و جهان48-6- تسهیل ارسال محصولات صنایع دستی از طریق پست به خارج از کشور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی49-6- تسهیل استاندارادهای صادارت زیورآلات سنتی (نقره) توسط سازمان ملی استاندارد50-6- توجه ویژه به اقتصاد صنایع دستی در بررسیهای اقتصادی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی51-6- حمایت ویژه از ارسال محصولات صنایعدستی جهت صادرات توسط وزارت راه و شهرسازی52-6- بازنگری در مقررات و دستورالعملهای مجوزدهی تعاونیهای صنایع دستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی53-6- بازنگری در مقررات و دستورالعملهای مجوزدهی صنایع دستی با هدف بهبود و تسهیل کسب و کار صنایعدستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی54-6- استفاده از ظرفیت صندوقهای پژوهشی و فناوری برای اعطاء تسهیلات مالی و اعتباری به سکّوهای سرمایهگذاری جمعی در حوزه صنایع دستی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری55-6- شناسایی و معرفی صاحبان شرکتهای زنجیرهای با هدف جذب سرمایه توسط وزارت امور خارجه56-6- فعالسازی شهرداریها و دهیاریها با همکاری سازمان توسعه اجتماعی و مشارکتهای اقتصادی توسط وزارت کشور57-6- فعالسازی استانداریها و فرمانداریها با تکیه بر مزیتهای ملی و بومی و شهر و روستاهای جهانی58-6- حمایت از همکاری بلندمدت میان کسب و کارهای خرد و خانگی و شرکتهای صادراتی (اعطاء وام، واگذاری فضا، تشکیل شبکههای همکاری و…) در حوزه صنایع دستی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت59-6- توانمندسازی کسب و کارها برای حضور و فعالیت در شبکههای همکاری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی60-6- استفاده از پتانسیل ثبت ملی و بینالمللی برای شکلگیری نمانامهای تجاری در حوزه صنایعدستی توسط وزارت میراث، گردشگری و صنایعدستی و وزارت دادگستری61-6- حمایت از برگزاری دورههای آموزشی و تولید و نشر اطلاعات مربوط به بازارها و رویدادهای مهم و تعیینکننده بینالمللی برای فعالان صنایع دستی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی62-6- حمایت از حضور فعالان صنایع دستی در رویدادهای ملی و بینالمللی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی63-6- حمایت از برگزاری رویدادهای بینالمللی در داخل کشور توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی64-6- تسهیل توسعه بازار در حوزه بینالملل توسط وزارت امور خارجه65-6- برگزاری نشستهای تجاری توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی66-6- حمایت از برگزاری هفتههای صنایعدستی با کشورهای هدف توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی67-6- اعزام هیأتهای تجاری تخصصی به بازارهای منطقهای و جهانی و پذیرش آنها توسط وزارت امور خارجهبخش هفتم: الزامات اجرایی1-7- مسئولیت اجراییسازی سند ملی توسعه صنایعدستی بر عهده کارگروه تخصصی این سند است که از این پس؛ «کارگروه ملی صنایع دستی» نامیده میشود. ریاست این کارگروه برعهده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است و نمایندگان تامالاختیار وزارت کشور، وزرات صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امورخارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نماینده مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور، نماینده اتاق اصناف، نماینده اتاق بازرگانی، نماینده اتاق تعاون و نمایندگانی از کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و 3 نفر صاحبنظر مبانی حکمی، فرهنگی و تاریخی صنایعدستی به پیشنهاد با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای این کارگروه را تشکیل میدهند. تصمیمات این کارگروه بعد از ابلاغ برای همه دستگاههای ذیربط، الزامآور خواهد بود.تبصره 1- در صورت ضرورت نماینده سایر دستگاههای اجرایی به تناسب موضوع دعوت میشوند.تبصره 2- دبیر کارگروه ملی صنایع دستی؛ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.تبصره 3- کارگروه موظف است، به منظور اجراییسازی این سند از سازوکارهای لازم برای بهرهگیری بهینه از ظرفیت سرمایهگذاری و نقشآفرینی بخشهای خصوصی و مردمی و مسئولیت اجتماعی شرکتها و بنگاههای بزرگ استفاده کند.2-7- کارگروه موظف است، با کمک سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاههای اجرایی؛ نگاشت نهادی برنامههای اجرایی سند را حداکثر تا 3 ماه پس از ابلاغ سند، تهیه و تکمیل و برای طرح در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید.تبصره 1- نگاشت نهادی برنامههای اجرایی پس از تصویب به عنوان ضمائم سند به آن ملحق میشود.تبصره 2- دستگاههای اجرایی مکلفاند، اعتبارات مورد نیاز برای اجرای فعالیتهای این مصوبه را پیشبینی و در زمان تدوین لوایح بودجه سنواتی؛ به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.3-7- کارگروه، مسئول پیگیری اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامههای اجرایی این سند و کارکردسنجی دستگاههای ذیربط و ارزیابی میزان اثربخشی برنامههای مذکور است.تبصره- کارگروه؛ سالیانه گزارش اجرای برنامههای اجرایی و اثربخشی آنها را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سایر دستگاههای مسئول تهیه و به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه مینماید.4-7- کارگروه مسئول روزآمدسازی سند است و حداکثر هر پنج سال یک بار؛ سند را روزآمد نموده، برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال مینماید.این سند مشتمل بر یک مقدمه، 7 بخش، 123 زیر بخش و 6 تبصره در جلسه 903 مورخ 06/06/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ لازم الاجراء میباشد.مسعود پزشکیانرئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگیانتهای پیام/
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید